juf-lotte-op-reis.reismee.nl

Bezoek aan een Zweedse basisschool

Hallo allemaal!

Vandaag is de tweede dag in Zweden aangebroken. Ik werd vanochtend om kwart voor 6 wakker gemaakt door de wekker, want om 7 uur moesten we vertrekken naar de basisschool. De basisschool die we vandaag bezochten heet Bräckeskolan.

In dit gebouw zit alleen de onderbouw en de middenbouw. De bovenbouw zit in een ander gebouw. In Zweden hebben ze andere groepen dan in Nederland. De kinderen in Zweden gaan pas vanaf 6 jaar naar de basisschool. Ze zitten dan van 6 tot 9 jaar in de onderbouw (dit is bij ons groep 1 en 2) en van 9 tot 12 jaar in de middenbouw (dit is bij ons groep 3, 4 en 5). Kinderen in de bovenbouw (bij ons groep 6, 7 en 8) zijn 12 tot en met 16 jaar. Daarna gaan ze nog 2 jaar naar de middelbare school.

We hebben vandaag in drie verschillende klassen mogen kijken. Wat mij meteen opviel was dat er bij de kapstok allemaal schoenen lagen. Het is hier een gewoonte dat de kinderen hun schoenen uittrekken voordat ze de klas binnen mogen. De kinderen zitten hier dus met sokken aan of met blote voeten in de klas.

De eerste klas kreeg een les over de Vikingen. De kinderen kregen daarna een opdracht om iets over een bekende viking op te zoeken. Dit moesten ze daarna gaan presenteren. Het was vandaag erg warm in de klas dus de juf besloot om de presentaties buiten op het schoolplein te houden. We hebben ook een naailes gezien. Hier gingen de kinderen vriendschapsarmandjes maken of ze maakten een vilten beertje.

Ook de lestijden in Zweden zijn anders dan bij ons in Nederland. De kinderen gaan al om 6 uur in de ochtend naar school. Ze gaan dan eerst naar de voorschoolse opvang en om 7 uur ontbijten ze hier ook. Om 8 uur beginnen de kinderen met school. Ze hebben dan een kleine pauze om 9 uur en om 12 uur hebben ze een lunchpauze. Tijdens de lunch krijgen de kinderen altijd een warme maaltijd. Hun schooldag is om half 2 alweer voorbij.

De kinderen hebben ook andere vakken dan dat wij hebben in Nederland. Ze hebben net als ons ook rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde. Maar in Zweden krijgen de kinderen ook les in naaien, metaal en houtbewerking en ze krijgen kookles.

De basisscholen in Zweden hebben vele grotere schoolpleinen dan de basisscholen in Nederland. Ze hebben bijvoorbeeld een grote speelplaats waar de kinderen allerlei spelletjes kunnen spelen. Ook hebben ze een apart voetbalveld waar meerdere klassen kunnen voetballen. Naast de speelplaats ligt ook een grasveld met grote klimbomen waar de kinderen in mogen klimmen. (Zie de foto)

Wisten jullie trouwens dat ze in Zweden niet met de euro betalen? In Zweden kan je alleen betalen met Zweedse kronen. Op de foto zie je bijvoorbeeld een briefje van 200 kronen. In euro’s is dit maar 20 euro. Het lijkt dus alsof je heel veel geld bij je hebt, maar in euro’s is dit veel minder.

Morgen gaan we naar de voorschoolse opvang. Ik ben benieuwd of ze daar ook al les krijgen net zoals bij ons in groep 1 en 2.

Groetjes,
Juf Lotte